25
N, Paź
38 New Articles

Cztery cechy jednego Kościoła. Wymieniasz je co tydzień...

WSPÓLNOTA
Posłuchaj
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nasz Kościół istnieje już 2000 lat. Borykał się w tym czasie m.in. ze schizmą, niewolą awiniońską, reformacją, rewolucjami, wojnami. Był atakowany, upolityczniony i wykorzystywany w przeróżnych celach. Niejednokrotnie próbowano go zniszczyć przez różne ideologie i zmiany kulturowe. Mimo to trwa, rozwija się i dalej realizuje misję głoszenia i szerzenia Królestwa Bożego. 

W credo wyznajemy wiarę w jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół. Te cztery elementy są dobrym punktem wyjścia, by głębiej zrozumieć ten temat. 

 

Co to znaczy, że Kościół jest jeden?

Dobrze wiemy z historii, że bywało różnie. Pierwsze rozłamy znajdujemy już na kartach Dziejów Apostolskich. Święty Paweł karcił swoich odbiorców (1 Kor 1,15): “Mam na myśli to, że jeden mówi: „Ja jestem Pawła”, drugi: „Ja jestem Apollosa”, inny: „Ja jestem Kefasa” lub jeszcze inny: „Ja jestem Chrystusa!”. Dwa wersety wcześniej przeczytamy: “W imię Pana naszego, Jezusa Chrystusa, wzywam was, bracia, byście byli zgodni we wszystkim, by nie było wśród was podziałów, lecz jedność w myśleniu i poznaniu.” 

Od początku istnienia Kościoła była różnorodność kultur, narodów i języków. W żaden sposób nie powinno to przeczyć jedności i prowadzić do rozłamów. Lud Boży gromadzi się w imię jednego Boga. W trosce o to, by Kościół był jeden, Jezus modlił się przed śmiercią (J 17, 21-22): “Proszę Cię nie tylko za nimi, lecz także za tymi, którzy uwierzą we Mnie dzięki ich nauczaniu, aby wszyscy byli jedno. Podobnie jak Ty, Ojcze, we Mnie, a Ja w Tobie, tak i oni niech będą w Nas, aby świat uwierzył, że to Ty Mnie posłałeś.”

 

Święty Kościół grzeszników

Wielokrotnie słysząc to stwierdzenie zastanawiam się nad jego paradoksem. Z jednej strony cierpienie, grzech, ból, zgorszenie i trudna historia, z drugiej świętość, która cechuje się miłością, dobrem, radością i pokojem, a po środku Kościół, który spaja te dwie rzeczywistości. W Liście do Efezjan (Ef 5, 25-26) czytamy “Mężowie miłujcie swoje żony, tak jak Chrystus umiłował swój Kościół i wydał za niego samego siebie, aby go uświęcić przez oczyszczenie kąpielą wody i słowem, aby postawić go przy sobie jako Kościół chwalebny, bez skazy i zmarszczki, czy czegoś podobnego, aby był święty i nieskalany.” To nie my czynimy Kościół świętym. To sam Jezus Chrystus go uświęca. Jaka jest więc nasza rola? Święty Piotr woła (Dz 3,19): “Nawróćcie się więc i powróćcie do Niego, aby zgładził wasze grzechy.”

 

Powszechny a katolicki

Powszechny z greki oznacza cały, uniwersalny, zupełny. Kościół jest powszechny z dwóch powodów. Po pierwsze, jest w nim obecny żywy Chrystus, a po drugie, został posłany do wszystkich narodów i przeznaczony jest dla każdego bez wyjątku. W tym miejscu musimy zwrócić uwagę na ważny temat, jakim jest otwartość na świat. Kościół nie potępia innych religii, wręcz przeciwnie – dąży do dialogu z nimi w braterskiej miłości. 

Przypominają mi się moje osobiste spotkania podczas podróży z ludźmi innych kultur i religii. W każdym z krajów, które odwiedziłem, poznałem osoby wierzące i oddane Bogu. Niektóre nasze spojrzenia na rzeczywistość się różniły, ale spoiwem, które nas łączyło była wzajemna życzliwość, szacunek i zrozumienie. 

Jedno wydarzenie szczególnie zapadło mi w pamięć. W Stambule zatrzymaliśmy się u bardzo życzliwej rodziny muzułmańskiej. Pokazali nam historyczne dziedzictwa swojego miasta. Odwiedziliśmy wiele zabytków. Byliśmy w meczecie poza godzinami przeznaczonymi dla turystów i mieliśmy możliwość zobaczenia ich modlitwy. W sobotę poprosiłem naszego przewodnika, żeby wskazał mi kościół katolicki, ponieważ chcieliśmy udać się tam w niedzielę. Ten zapytał nas, czy może pójść z nami na Mszę Świętą. Ze względu na niego wybraliśmy Eucharystię po angielsku, choć była też opcja polska. Urzekł mnie w nim jego szacunek do naszego Kościoła. Po Mszy zaprosił nas na herbatę i zadawał wiele pytań. Do tej pory, co roku w okresie Bożego Narodzenia dostajemy od niego życzenia świąteczne. 

 

Apostolski czyli posłany

To, czym możemy się pochwalić w Kościele katolickim, to sukcesja apostolska – pewność nieprzerwanej ciągłości w przekazywaniu depozytu wiary. Kościół jest apostolski, bo pozostaje w jedności z Chrystusem i jest posłany na cały świat. Apostołowie i ich następcy są fundamentem i potwierdzeniem misji Kościoła, a ich skuteczność zależy od zjednoczenia z Chrystusem. 

Kościół jako mistyczne Ciało Chrystusa uświadamia nam, że nie możemy patrzeć tylko i wyłącznie na kontekst historyczny, kulturowy czy polityczny, ale potrzebujemy całościowego spojrzenia na wszystkie aspekty – te ludzkie i te duchowe.


You don`t have permission to comment here!