20
Śr, Paź
20 New Articles

W jednym z fragmentów Ewangelii Jezus porównuje nas do przyprawy – do soli (por. Mt 5, 13-14). Myślę, że dzieje się to nie bez przyczyny. Sól nadaje smak, potrzebna jest do prawidłowego funkcjonowania mięśni i układu nerwowego, dostarcza ważnych pierwiastków, ale jest także pozytywnym bodźcem dla naszych zmysłów. Nie inaczej jest z innymi przyprawami. Jeśli miewasz gorsze samopoczucie, chodzisz niewyspany i potrzebujesz wzmocnienia – warto uzupełnić swoją dietę o te „spożywcze diamenty”.

Tym artykułem kończymy naszą serię o makroskładnikach diety. Po białku i węglowodanach czas na tłuszcze. Jest to makroskładnik o najwyższej kaloryczności, gdzie 1 g tłuszczu dostarcza 9 kcal, podczas gdy białko i węglowodany po 4 kcal na 1 g.

Tak jak węgiel potrzebny jest do generowania energii w   elektrowni, tak nasze ciało najlepiej wykorzystuje węglowodany do każdego wysiłku mięśniowego czy umysłowego.

Białko powinno być jednym z podstawowych składników naszej diety. Bywa różnie i różne też słyszymy mity na jego temat. Niektórym białko może się kojarzyć wyłącznie z masą mięśniową i dużymi panami na siłowniach lub jedzeniem mięsa. Tymczasem warto spojrzeć na specyfikę tego elementu naszej diety z bliska. Zanim jednak to nastąpi, przeczytaj proszę kilka zdań wstępu.